Nieuw huis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan Kranenburg - WaarBenJij.nu Nieuw huis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan Kranenburg - WaarBenJij.nu

Nieuw huis

Door: Jan van Kranenburg

Blijf op de hoogte en volg Jan

10 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Van veel mensen kreeg ik al de vraag: ”Waar blijft je tweede blog?” Hierbij mijn tweede blog. Mijn eerste drie weken zitten er op. Drie weken waarin ik in een tijdelijke gehuurd huis verbleef in het plaatsje Domburg. Donderdag 9 maart was het dan eindelijk zover. Ik ging verhuizen naar Klein-Powakka, de plaats waar de school is waar ik werk, de kerk en de andere leden van het team wonen. Met het nieuwe huis heb ik ook een nieuwe vriend gekregen, de hond ildo. Drie weken, ik voel mij hier nu al helemaal thuis, ik zit lekker in het ritme en ben al gewend aan de temperatuur, bepaalde gebruiken en gewoonte, etc. Ik woon nu naast de school. Dat heeft voordelen, bijvoorbeeld:, lekker uit kunnen slapen, niet meer zo veel tijd kwijt zijn aan reistijd, snel thuis zijn en in de middagpauze thuis eten. Na 1 nacht in Suriname was ik erachter hoe heerlijk het is als je bed minimaal 220 cm is als jezelf bijna 2 meter bent. Ook in mijn nieuwe huis mis ik mijn lange bed in Nederland. Het blijkt ook een voordeel als je bed langer is dan jezelf als je een klamboe gebruikt. Ik raak erin verstrikt met mijn voeten. Gelukkig ben ik niet het type persoon wat muggen aantrekt en dus slaap ik zonder klamboe. Ook mijn zondagsbeleving wordt anders, ik mis de tweede dienst die ik gewend was. De dingen die thuis zo gewoon vond en hier niet zijn ga je extra waarderen Het was biddag afgelopen woensdag, ik kwam er pas de dag ervoor achter dat het biddag zou zijn. De tradities ga je herwaarderen. Gelukkig bestaat er tegenwoordig de mogelijkheid om live mee te luisteren terug te luisteren.
Veel mensen vragen mij ook hoe mijn dag er hier uit ziet. Ik sta meestal op rond een uur op 7. Om 8 uur zorg ik dat ik op school ben. Ik zorg dat alles klaar is om een dag lang les te kunnen geven. Om 12 uur ga ik middagpauze houden en eet ik nu dus in mijn eigen huis. Om drie uur gaat de school uit. Vervolgens bereid ik de volgende schooldag verder voor, ik leg de laatste hand aan mijn bijbelverhaal, ik leg de spullen voor het eerste gedeelte voor de dag klaar en trek de schooldeur voor die dag achter me dicht. Thuis gekomen ga ik ontspannen, ik lees wat, doe persoonlijke bijbelstudie en ga verder met nieuwe hobby: gitaar spelen. Vervolgens eten. Je kunt hier vrijwel alles halen wat je in Nederland ook hebt. In de avond doe ik vaak vrij weinig. Ik ga verder lezen en zet muziek op en de volgende dag begint het feest weer.

  • 11 Maart 2017 - 15:03

    Cor Van 't Hof:

    Schitterend huis(je)...Jan!!
    Hartelijke groetjes!

  • 11 Maart 2017 - 17:52

    G. Roos:

    Dat lijkt mij een inderdaad een leuk huis. Een koelkast. Een mooie keuken met waterleiding... Veel mensen in Zuid-Amerika kunnen dat wel vergeten. Mooi!
    En een mooie dagindeling ook. Dus ik ga er voorlopig vanuit dat je niet overspannen hoeft te worden. Als dat wel zo zou zijn, zou ik overwegen om een keertje heen en weer te vliegen om je op te zoeken. Maar - nou ja - mijn portemonnee - en zo. Dus liever...

    Hartelijke groet, Jan, en een leven toegewenst waarbij je voortdurend en elke dag de Heere nodig hebt.
    G. Roos

  • 13 Maart 2017 - 10:17

    Margreet Jumelet :

    Hey Jan,

    Mooi bericht! Het lijkt op een onderwijs werkdag in Nederland ;)

    Lijkt me gezellig met Ildo erbij, mooie vriend!

    Leuk dat je er ook foto's bij stuurt. Het grijze gebouw op de foto is dat jouw huis of de school?

    Fijne werkweek weer he!

    Groetjes Margreet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Jan

Welkom op mijn blog. Op dit blog zal ik eens in de zoveel tijd een verhaal schrijven hoe het met mij gaat hier in Suriname.

Actief sinds 23 Dec. 2016
Verslag gelezen: 756
Totaal aantal bezoekers 8132

Voorgaande reizen:

01 Februari 2017 - 31 Juli 2017

Onderwijsvrijwilliger in Powakka

Landen bezocht: